با مستاجری که خانه را تخلیه نکند چه باید کرد؟اگر مستاجر، خانه ای را که اجاره کرده و موعد قراردادش نیز پایان یافته، تخلیه نکند، چه باید کرد؟

اگر مستاجر بعد از اتمام قرارداد اجاره، خانه را تخلیه نکند، مطابق با قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376، موجر میتواند با مراجعه به شورای حل اختلاف با تقدیم دادخواست دستور تخلیه را دریافت کند. در این صورت از طریق واحد اجرای احکام و با همکاری مامورین انتظامی نسبت به تخلیه ملک اقدام کند.

درخواست تخلیه اگر مستاجر خانه را تخلیه نکند
برای آنکه موجر علیه مستاجر خود وارد دعوای تخلیه ملک شود باید دلایل قانع کننده ای به مرجع قضایی ارائه دهد.
مهمترین دلایل میتوانند موارد زیر باشند:
🔹مدت اجاره منقضی شده باشد.
🔹مستاجر بیش از سه ماه مبلغ اجاره را پرداخت نکرده باشد.
🔹مستاجر از محل اجاره برای انجام اقدامات خلاف قانون و شرع (فساد، توزیع مواد مخدر و …) استفاده کند.
🔹مستاجر ملک را بدون هماهنگی با موجر به فرد دیگری اجاره داده باشد.
🔹اقدامات مستاجر در ملک استیجاری برخلاف شرایط قرارداد اجاره باشد.
در این موارد موجر می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف محل ملک‌، درخواست صدور دستور تخلیه را بنماید.

و در مورد انقضای مهلت اجاره، موجر میتواند برای تخلیه ملک به استناد ماده 3 قانون مالک و مستاجر سال 1376 و آیین ‌نامه اجرای آن، درخواست تخلیه بدهد. در این صورت، تخلیه ملک ظرف یک هفته (در اجاره با سند رسمی توسط دوایر اجرای ‌ثبت و در اجاره با سند عادی توسط مرجع قضایی یا همان شورای حل اختلاف) انجام خواهد گرفت. اما چنانچه ملک اجاره داده شده، تجاری و دارای حق سرقفلی باشد باید برای گرفتن حکم تخلیه به دادگاه مراجعه نمود.

🌐 روند تخلیه در قرارداد اجاره عادی

اگر مستاجر خانه را تخلیه نکند، چنانچه قرارداد اجاره غیررسمی باشد، یعنی در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم نشده باشد، می‌توانیم برای تخلیه ملک از شورای حل اختلاف دستور فوری بگیریم. البته تفاوتی میان قراردادی که به صورت دستی و یا در آژانس املاک تهیه شده باشد وجود ندارد. با این وجود شرایط یک قرارداد باید در آنها رعایت شده باشد.

در دادخواست تخلیه باید اطلاعات هویتی مالک و مستاجر و آدرس هر یک نوشته شود. همچنین دلیل درخواست تخلیه ذکر شود. قرارداد اجاره نیز باید پیوست دادخواست شود.

با دریافت دادخواست و در صورت صحت ادعای موجر ، دستور تخلیه صادر و مستاجر باید ظرف یک هفته محل را تخلیه نماید.

چنانچه مستاجر ادعای هر گونه حقی در این ارتباط دارد برابر ماده 5 قانون سال 76، می‌تواند دادخواست بدهد اما قبل از آن باید دستور تخلیه را اجرا نماید.

🌐 روند تخلیه در قرارداد اجاره رسمی

متاسفانه به رغم اینکه تصور میشود به فرض تنظیم قرارداد اجاره رسمی ، زمان تخلیه ملک کوتاهتر است ، باید گفت قضیه کاملاً برعکس است و این روند زمان بیشتری را به خود اختصاص میدهد.

زیرا با صدور دستور تخلیه، مستاجر حق تجدید‌ نظر‌خواهی پیدا می‌کند. بعد از طی این مدت اگر حکم به نفع موجر صادر شود تازه باید از دفترخانه‌ای که قرارداد اجاره را تنظیم کرده تقاضای صدور اجرائیه نمود. در چنین شرایطی مستاجر مدت 10 روز مهلت اعتراض خواهد داشت بعد از مدت مذکور اگر اعتراضی به اجراییه نشود موجر میتواند مستاجر را مجبور به تخلیه نماید.

🌐تکلیف خسارت وارده به محل اجاره

هر گاه خسارتی به مورد اجاره از سوی مستاجر وارد آمده باشد یا او اجاره‌ بها یا پول شارژ و… را پرداخت نکرده باشد، موجر نمی‌تواند شخصاً این مبلغ را از ودیعه‌ای که دست موجر است کم کند. بلکه برای رسیدن به حق خود باید با مراجعه به دادگاه دادخواست مطالبه ضرر و زیان به میزان مبلغ مورد ادعا به دایره اجرای دستور تخلیه تقدیم نماید.

دیدگاهتان را بنویسید