خریدهای اینترنتی

کلاهبرداری اینترنتی

خرید اینترنتی ایمن

💠به سایت فروشگاه مدنظرتان بروید، اعتبار سایت را با داشتن نماد الکترونیک در پایین صفحه بسنجید و نظرات کاربران و مشتریان فروشگاه را بررسی کنید و نسبت به آن خرید انجام دهید. در صورت نبود این موارد، سعی کنید فروشگاه دیگری را برای خرید بررسی کنید.

💠شرایط حمل و نقل شرکت را بررسی کنید
برخی از فروشگاه‌ها هزینه‌های گزافی برای حمل و نقل و ارسال کالا ثبت می‌کنند که ممکن است حتی از تخفیف احتمالی که به خرید شما داده‌اند بیشتر شود. باید پیش از ثبت سفارش از هزینه ارسال مطلع شوید و با علم به این موضوع، خرید خود را انجام دهید. نسبت به فروشگاه‌هایی که مدت زمان ارسال را بیش از ۱۰ روز تعیین می‌کنند، محتاط عمل کنید.

💠آیا برای خرید نیاز به ایجاد رمز عبور دارید؟
اغلب فروشگاه‌ها از شما می‌خواهند هنگام خرید، یک حساب کاربری با رمز عبور باز کنید، در صورتی که امکان خرید بدون باز کردن حساب کاربری وجود دارد، به شما پیشنهاد می‌شود بدون باز کردن حساب، خرید خود را انجام دهید اما اگر این کار الزامی است، رمز عبوری منحصر به فرد انتخاب کنید تا امنیت کافی را برای شما فراهم کند.

💠آیا سایت ایمن است؟
هنگام خرید، پیش از وارد کردن اطلاعات کارت شخصی خود بر روی درگاه فروش، به این نکته توجه داشته باشید که آدرس وب‌سایت در صفحه با “https:” شروع شود، نه “http:” این اطلاعات کوچک به شما می‌گوید وب‌سایت برای محافظت از اطلاعات شما امن و رمزگذاری شده است. پس به حرف s توجه کنید.

💠رمز دوم پویا امنیت خرید را تضمین می‌کند
بهترین راه برای ایمن ماندن از خطر کلاهبرداری‌های اینترنتی و فیشینگ، استفاده از رمز دوم پویاست. حالا که این امکان برای شما فراهم شده است، با استفاده از آن جلوی خطرات احتمالی را بگیرید.

اقدامات قانونی برای پیگیری خرید‌های_اینترنتی

✅ مراجعه به مراجع قضایی، شدیدترین اقدامی است که خریدار شاکی می‌تواند علیه فروشنده اینترنتی انجام دهد یعنی برای پیگیری خرید خود و ثبت اعتراض پیرامون این خرید به دادگاه صالح مراجعه کرده و از صاحب آن کسب و کار خاص شکایت کند. این مورد بیشتر مختص به جرم کلاهبرداری رایانه‌ایست. یعنی در مواردی که شما پرداخت را انجام داده‌اید و کالایی به دستتان نرسیده هم می‌توان به عنوان کلاهبرداری ثبت شکایت نمود.

✅ دادسرای صالح برای رسیدگی به جرائم رایانه‌ای از جمله کلاهبرداری‌های اینترنتی، دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم رایانه‌ای واقع در ناحیه 31 قضایی تهران است. شما با مراجعه به این دادسرا و تسلیم اطلاعات کامل، درخواست آغاز تحقیقات مقدماتی را می‌نمایید. اگر بازپرس مسئول پرونده شما ادله را کافی و مستند بداند، ممکن است با قرار جلب به دادرسی فروشنده و فروشگاه اینترنتی متخلف را مورد پیگرد قانونی قرار دهد.
بعد از پایان رسیدگی‌های دادسرا و صدور کیفرخواست، شما را به دادگاه صالح ارجاع خواهند داد. مطابق رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور، دادگاه صالح به رسیدگی در جرائم رایانه‌ای مانند کلاهبرداری‌های اینترنتی دادگاهی است که در محل بانک افتتاح حسابی که پول زیان‌دیده در آن بوده و از حساب خارج شده است، می‌باشد.
بسیاری از کسب و کارهای آنلاین بزرگ مانند دیجی کالا و سایرین هم بخش ثبت اعتراضات دارند و هم قابلیت استرداد جنس در صورت ایراد وجود دارد. پس پیشنهاد ما برای انجام خریدهای اینترنتی این است که حتما از فروشگاه‌های معتبر و قابل دسترس استفاده نمایید تا در صورت بروز مشکل پیگیری خرید و مبلغی که پرداخت کرده‌اید، آسان‌تر باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید